Maxík
Maxík je stimulační program propředškoláky a děti s odloženou školní docházkou.
Původně byl vypracován jako pomůckapro malé školáky, kterým se psanía čtení ve škole příliš nedaří. Postupem času byl ve zjednodušené verzi nabídnut též dětem od 5 roků, a to proto, aby v případě zjištění obtíží v jakékoli oblasti předškolní přípravy bylo dostatek času na jejich odstranění ještě před nástupem do ZŠ. Tento program byl vytvořen speciálními pedagogy na základě dlouhodobých zkušeností s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Jeho autorkami jsou Mgr. Pavla Bubeníčková a PeadDr. Zdeňka Janhubová. Program je akreditován MŠMT ČR.
Maxík je rozdělen do týdenních bloků, některé úkoly se opakují, u jiných se stupňuje obtížnost. Každý blok má tyto 3 části:
- část pohybová – cviky na posílení motorické koordinace, správného držení těla, PL orientace, spolupráce mozkových hemisfér, uvolňování kloubů ruky
- nácvik grafomotorických dovedností - pracovní listy s básničkou
- rozvoj percepčního vnímání tj. schopností, které využíváme později při psaní, čtení a počítání – kartičky s obrázky, slova, příběhy, hry
Během 15 týdnů kurzu se rodiče s dětmi věnují činnostem, které jsou zejména zaměřeny na:
- Nácvik nových pohybových návyků
Zvládnutí rovnováhy,správné sezení, zdravé dýchání, optimální úchop psacího náčiní.
- Rozvoj komunikačních dovedností
Rozvoj pojmového myšlení a řeči, správné výslovnosti a vytvoření vět, porozumění obsahu slyšeného.
- Rozvoj dílčích funkcí v těchto oblastech
Oblast zraková:
- zraková diferenciace – hledání rozdílů
- schopnost zrakového členění
- zraková paměť
- vizuomotorika – tj. koordinace funkcí – oko – ruka
Oblast sluchová:
- rozvoj sluchového vnímání
- sluchového rozlišování
- sluchová paměť
- audiomotorika – tj. zpracování slyšené informace
Oblast prostorové orientace:
Pravo-levá orientace, orientace v prostoru, v blízkém okolí, na vlastním těle a na ploše.
Oblast intermodality:
Intermodalita je schopnost přepínat mezi různými způsoby (mody) smyslového vnímání např. mezi sluchovými a zrakovými podněty. Využíváme jí např. při psaní diktátu nebo při čtení, kdy si musíme uvědomit, že hlásky mají různé grafické podoby („D“ ale i „d“ ).
Oblast seriality:
Serialita je schopnost správného řazení jednotlivých úkonů. Souvisí se správným pořadím písmen ve slově, při psaní i při čtení, s pořadím slov ve větě nebo číslic v početním úkolu, dále s vynecháváním písmen, číslic či znamének (diakritických nebo u početních operací).
- Rozvoj grafomotorických dovedností
Správný úchop psacího náčiní, správné sezení, kvalitní pohyblivost všech kloubů, které jsou potřebné k nácviku psaní.
- Podpora koncentrace pozornosti
Zaměření, udržení a usměrnění pozornosti a soustředění se na zadaný úkol.
Cílem těchto stimulačních cvičení rozhodně není naučit se písmenka a počty. Jde o záměrný rozvoj všech pro školu a život potřebných oblastí.